За використання автомобілів з іноземними номерами сплачуються шалені штрафи

Перші справи щодо машин з іноземними номерами дійшли до вищих судових інстанцій. “Власників” автомобілів оштрафовано на сотні тисяч гривень.

Більшість покупців впевнено, що вони є законними власниками машин з іноземними номерами й мають право їздити на таких автомобілях. Насправді ж, це не так: така покупка може обернутися величезним штрафом.

За даними державної фіскальної служби на кінець 2016 року в Україну ввезено на умовах тимчасового ввезення близько 600 тисяч автомобілів. Для розуміння, це число автомобілів відповідає кількості всіх машин в Києві.

У той же час Вищий адміністративний суд виніс перше рішення щодо власника такого авто. Згідно з ним, громадянин зобов’язаний заплатити суму в 400 тисяч гривень, що рівнозначно 300% податкових зборів, які він повинен був заплатити на кордоні. Його машина була конфіскована.

Кількість транспортних засобів особистого користування товарної позиції 8703, які були ввезені на митну територію України

РікРезидентами тимчасовоНерезидентами тимчасовоРезидентами транзитомНерезидентами транзитом

2015

26 947

450 162

70 767

8 014

2016

31 219

562 248

117 153

8 880

Звідки в Україні беруться автомобілі з іноземними номерами?

В Європі прийнято міняти автомобілі кожні 5 років. Тому те, що для українців — розкіш, в Європі продається як непотріб.

За використання автомобілів з іноземними номерами сплачуються шалені штрафи

Перед тим, як продати автомобіль, іноземець знімає її з реєстрації. Інакше бути не може. Якщо машина залишається зареєстрована на нього — він зобов’язаний буде сплачувати збори, купувати страховку, проходити техогляд.

Для того, щоб провезти автомобіль через кордон, реєстрація необхідна. Тому цей автомобіль набуває і оформляє на себе іноземна фірма, литовська, наприклад.

За використання автомобілів з іноземними номерами сплачуються шалені штрафи

Далі цю машину потрібно переправити через кордон. Хто це може зробити?

Українець може проїхати через кордон на автомобілі за умови, що він поверне її через п’ять днів, якщо буде проїжджати на тому ж митному пункті, або через 10 днів — якщо буде проїжджати через інший пункт.

За використання автомобілів з іноземними номерами сплачуються шалені штрафи

Іноземець може ввести на територію України автомобіль для особистого користування терміном на один рік.

За використання автомобілів з іноземними номерами сплачуються шалені штрафи

Обидва варіанти є законними. І до тих пір, поки всі перераховані вище вимоги дотримані, до водіїв не виникає ніяких претензій.

Це зрозуміло. Але як українець може придбати таку машину?

Ні в першому, ні в другому випадку українець НЕ може стати власником такого автомобіля.

Нагадаємо, що іноземець, який приїхав в Україну на своєму особистому авто, повинен використовувати його для особистого користування.

Віддати автомобіль в управління українцеві він може тільки в тому випадку, якщо йому потрібно провести якісь операції з машиною. Наприклад, завезти машину на СТО. Тобто українець, по суті, має право використовувати машину тільки для виконання доручення іноземця.

Для цього потрібна довіреність. З нею українець може сідати за кермо іноземного автомобіля.

Саме таку схему в більшості випадків пропонують компанії, які займаються «продажем» нерозмитнених автомобілів. При цьому українець не стає власником автомобіля.

Ризики

Компанії, які займаються «продажем» нерозмитнених авто запевняють клієнтів, що ті стають власниками автомобілів. Тим не менше, факт передачі грошей, як і перехід права власності на машину ніде не реєструється.

На ділі покупець отримує автомобіль і довіреність. Тобто юридично «покупець» не має до автомобіля ніякого відношення.

Найчастіше буває так. Машина належить якійсь литовської фірмі. Кордон на цій машині перетинав співробітник цієї фірми. Він же повинен її повернути назад через рік.

За використання автомобілів з іноземними номерами сплачуються шалені штрафи

Зв’язок із фірмою, яка організовувала покупку автомобіля, — умовна. Тобто, якщо щось станеться з компанією-власником автомобіля, з іноземцем, який цю машину привіз, з компанією, яка цю машину продала, — покупець не має ніяких юридичних гарантій і автомобіль в будь-який момент можуть забрати.

Ось кілька можливих ситуацій:

  • Якщо машина потрапляє в ДТП, такий автомобіліст буде змушений понести судові витрати, щоб довести, що авто не його, а також залишиться без машини.

  • Якщо таку машину затримує поліція і водій стверджує, що це його машина, а він співробітник або засновник іноземної фірми, в такому випадку згідно зі ст. 485 Митного кодексу України йому загрожує штраф в розмірі до 300% митних платежів.

  • У разі викрадення. Такий водій не може звернутися в поліцію і розраховувати на подальше розслідування.

  • Якщо литовська фірма, на якій значаться продані в Україні авто, оголошується банкрутом. Її борги будуть передані колекторам, а ті будуть намагатися повернути машину, оскільки ці машини є майном фірми.

Відповідальність за використання автомобілів з іноземними номерами

«Закон прямо не забороняє їзду на автомобілі з іноземною реєстрацією, але всі схеми ввозу таких транспортних засобів є сірими.

В останній час з’явилася катастрофічна судова практика щодо власників таких авто. Наприклад, в рішенні Київського апеляційного адміністративного суду ⚖️ штраф за таке порушення склав 1 681 846 гривень (300% необхідних до сплати взаконному порядку митних платежів)

Якщо водія автомобіля на іноземних номерах затримує поліція, йому необхідно пояснити, що він лише керує даним транспортним на таких-то умовах і показати документи, які це підтверджують. Якщо водій буде доводити, що це його автомобіль, поліцейський може викликати представника митної служби, який буде змушений скласти протокол про порушення митного кодексу», — розповідає адвокат Максим Лазарев.

Розглянемо один приклад.

17 березня 2015 року громадянин Азербайджану ввіз на територію України автомобіль Ford Tourneo в режимі тимчасового ввезення до одного року. Через рік було встановлено, що цим автомобілем керував громадянин України. При ньому була довіреність на право використання транспортного засобу на території України.

Вищий адміністративний суд ⚖️ постановив, що громадянин України визнаний винним і зобов’язаний сплатити 420 тисяч гривень — 300% від несплаченої суми митних платежів.

Ця історія характерна тим, що суди з цього питання пройшли всі судові інстанції, а значить, остаточне рішення можна вважати прецедентом, на яке будуть орієнтуватися й інші судді.

Ми продовжуємо моніторити судовий реєстр і слідкувати за резонансними справами. Слідкуйте за нашими новинами!

Opendatabot

Бажаєте бути в курсі найважливіших подій? Підписуйтесь на АНТИРЕЙД у соцмережах.
Обирайте, що вам зручніше:
- Телеграм t.me/antiraid
- Фейсбук facebook.com/antiraid
- Твіттер twitter.com/antiraid

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *