Чи стануть медогляди військовозобов'язаних відкритими. Питання медичної таємниці

Чи стануть медогляди військовозобов’язаних відкритими. Питання медичної таємниці

До Закону “Основи законодавства України про охорону здоров’я” незабаром можуть внести зміни, які позбавлять статусу медичної таємниці результати медичних оглядів призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Розбираємося з юристом, якими можуть бути наслідки такого рішення.

Йдеться про законопроєкт №12066, що перебуває на розгляді Верховної Ради. Він носить довгу назву “Про внесення змін до Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” щодо створення та функціонування Єдиного державного реєстру військовослужбовців та до інших законів України щодо удосконалення порядку ведення військового обліку”. Його подала група авторів на чолі з головою парламентського Комітету з питань нацбезпеки Олександром Завітневичем. Про це повідомляє АНТИРЕЙД з посиланням на «Права людини в Україні».

Загалом основною метою законопроєкту є створення єдиної бази даних про військовослужбовців ЗСУ та військовослужбовців Державної служби спеціального транспорту, а також унікального електронного ідентифікатора для кожного українського військовослужбовця. Крім того, закон, на думку авторів, має удосконалити функціонування Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Для цього, зокрема, і пропонується забезпечити “інформаційну взаємодію” між Електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ) та Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов’язаних та резервістів “Оберіг”.

Зараз ЕСОЗ пов’язана з трьома реєстрами — демографічним, реєстром актів цивільного стану та Реєстром фізичних осіб-платників податків — через системи електронної взаємодії інформаційних ресурсів чи з використанням єдиної інформаційної системи МВС. Втім, все одно згідно з законом, “доступ до відомостей про пацієнта, що містяться в електронній системі охорони здоров’я, можливий лише у разі отримання згоди такого пацієнта (його законного представника) у письмовій формі або у формі, що дає змогу зробити висновок про надання згоди”. Виключення — пряма загроза життю пацієнта; неможливість отримати згоду (до часу, коли отримання згоди стане можливим); за рішенням суду. Тобто під час інформаційної взаємодії цих реєстрів безпосередній доступ до медичної інформації пацієнта не допускається.

Що ж пропонують автори законопроєкту №12066? Додати до переліку реєстрів, які можуть взаємодіяти з ЕСОЗ, ще один — “Оберіг”, а до абзацу про загальну заборону доступу до медичної інформації під час роботи реєстрів додати виняток: “крім отримання інформації Міністерством оборони України про результати медичних оглядів, що проводяться з метою визначення придатності до виконання військового обов’язку для внесення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів з метою забезпечення національної безпеки та оборони”.

З одного боку, таке нововведення може полегшити життя чоловіків, що мають проблеми зі здоров’ям. У випадку зустрічі з ТЦК і потрапляння на “швидкісну лікарську комісію” вони зможуть показати свій реальний стан здоров’я, навіть не маючи на руках стосу медичних документів. Адже до правозахисників час від часу звертаються люди, які навіть попри тяжкі захворювання, не мали можливості й часу довести їх документально і потрапили до війська як “придатні”.

Підписуйтесь на наш Канал у Telegram та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Але в такому обміні медичною інформацією прихована і небезпека, вважає юрист Харківської правозахисної групи Микола Комаровський.

— Насамперед варто зауважити, що зміни подаються в межах законопроєкту про створення єдиного реєстру для військовослужбовців. Тобто з назви складається враження, що мова йде лише про тих, хто вже проходить військову службу. Але вже на початку документу бачимо норми, які стосуються також питань мобілізації, призову й медичного огляду для визначення придатності, тобто значно ширшого кола людей, не лише військовослужбовців. Це перше. По-друге, очевидно, що якби було подано законопроєкт, який би називався “Про внесення змін до Закону про основи законодавства України про охорону здоров’я з метою обміну даними між реєстрами”, то він би привернув набагато більшу увагу суспільства і питання виникли одразу. А так це приховано. А що стосується самих норм, то тут виникає питань декілька. Чи дійсно Міноборони отримуватиме виключно інформацію щодо результатів медичних оглядів? Чи воно зможе шляхом використання цієї норми отримати доступ і до інших даних? Ми бачимо, що йдеться про обмін з реєстром “Оберіг”. Є окремий закон про цей єдиний державний реєстр. В цьому законі врегульовано загальні засади. Однак порядок ведення цього реєстру, організаційні питання врегульовані підзаконними нормативно-правовими актами, зокрема постановами Кабміну. І частина з цих актів — з обмеженим доступом. Виникає багато питань. Що вони там пропишуть? Чому доступ обмежений? Які можуть бути ризики? Навіть якщо все це буде ідеально працювати, обмін медичною інформацією без згоди особи є сумнівним. А якщо врахувати ризики, які виникають від того, що ми не бачимо частини норм щодо функціонування реєстру “Оберіг”, то можемо сказати: тут ймовірно може бути суттєве порушення права людини на захист персональних медичних даних.

Бажаєте бути в курсі найважливіших подій? Підписуйтесь на АНТИРЕЙД у соцмережах.
Обирайте, що вам зручніше:
- Телеграм t.me/antiraid
- Фейсбук facebook.com/antiraid
- Твіттер twitter.com/antiraid

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *