ФОП на війні: Податкові аспекти та взаємини з податковою службою
Про права, обовʼязки та особливості оподаткування фізичних осіб-підприємців під час та після мобілізації. Фізична особа підприємець під час широкомасштабного наступу росії стає переважно «фізичною особою» і може бути мобілізована до Сил оборони України. Що робити такому ФОП у відносинах із податковою?
Згідно з підрозділом 10 розділу XX п. 25 Податкового кодексу України, мобілізовані підприємці на весь період військової служби звільняються від сплати єдиного податку та ЄСВ, а також від подачі звітності по ним. Про це повідомляє АНТИРЕЙД з посиланням на «Loyer».
Підстава — заява підприємця та копія військового квитка (або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом по мобілізації, на особливий період), які подаються до податкової за місцем реєстрації підприємця протягом 10 днів після його демобілізації.
Якщо підприємець має найманих працівників і на строк своєї військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, уповноважує іншу особу на виплату найманим працівникам заробітної плати та/або інших доходів, то обов’язок із нарахування та утримання податку на доходи фізичних осіб із таких виплат на строк військової служби самозайнятої особи несе ця уповноважена особа.
Підписуйтесь на наш Канал у Telegram та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook, щоб бути в курсі найважливіших подій.
Податок на доходи фізичних осіб, що був нарахований та утриманий уповноваженою особою з таких виплат фізичним особам, сплачується до бюджету демобілізованою самозайнятою особою протягом 180 календарних днів із першого дня її демобілізації без нарахування штрафних і фінансових санкцій.
Це загальні положення з Податкового кодексу, проте податкова також надала ряд роз’яснень щодо дій ФОП, якого мобілізували (за гіперпосиланням повні відповіді податківців із посиланням на законодавство):
Протягом якого періоду після демобілізації ФОП — платник ЄП І, ІІ, ІІІ групи має подати до контролюючого органу заяву про відсутність можливості виконання податкового обов’язку разом із підтверджуючими документами, якщо вона була мобілізована?
Починаючи з дати демобілізації, зазначеної у військовому квитку або іншому документі, але не пізніше 60 календарних днів із першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому відбулась демобілізація.
Якщо детальніше, то мобілізований ФОП — платник єдиного податку І, ІІ, ІІІ групи, який не мав можливості до 30 вересня 2022 року подати до контролюючого органу заяву про відсутність можливості виконання податкового обов’язку (у т. ч. ФОП — платник єдиного податку І, ІІ групи, який із 01.04.2022 до 01.08.2023 був звільнений від сплати єдиного податку, але зобов’язаний сплачувати його з 01.08.2023), повинен подати заяву про відсутність можливості виконання податкового обов’язку разом із підтверджуючими документами, починаючи з дати демобілізації, зазначеної у військовому квитку або іншому документі, виданому відповідним державним органом, але не пізніше 60 календарних днів із першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому відбулась демобілізація.
Водночас ФОП — платникам єдиного податку І та ІІ груп у яких, з 1 серпня 2023 року, податкова адреса знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих територіях України станом на дату початку бойових дій, або тимчасової окупації, подавати заяву про відсутність можливості виконання податкового обов’язку в частині сплати єдиного податку не потрібно.
Чи необхідно мобілізованому ФОП платнику ЄП сплачувати податок за місяць у якому його було демобілізовано, якщо демобілізація відбулась до 20 числа?
Ні, фізичні особи — підприємці — платники єдиного податку, які були демобілізовані (закінчили лікування (реабілітацію) у зв’язку з виконанням обов’язків під час мобілізації, на особливий період), за умови виконання вимог п. 25 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, не сплачують єдиний податок до 20 числа поточного місяця, у якому були демобілізовані.
Підписуйтесь на наш Канал у Telegram та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook, щоб бути в курсі найважливіших подій.
Чи звільняються від сплати єдиного внеску та подання звітності про нарахований єдиний внесок ФОП, які є роботодавцями, у зв’язку з мобілізацією?
Не звільняються, проте ФОП ІІ та ІІІ груп мають право за власним рішенням не сплачувати єдиний внесок за найманих мобілізованих працівників з урахуванням порядку, визначеного п. 9 прим. 20 розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Чи звільняється від сплати мінімального податкового зобов’язання (МПЗ) мобілізований ФОП?
Не звільняється від сплати МПЗ, нарахованого контролюючим органом у податковому повідомленні-рішенні.
Проте, така особа звільняється від передбаченої Податковим кодексом відповідальності за несвоєчасну сплату МПЗ, з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, якщо така особа подасть до контролюючого органу заяву про відсутність можливості виконання податкового обов’язку разом із підтверджуючими документами, починаючи з дати демобілізації, зазначеної у військовому квитку або іншому документі, виданому відповідним державним органом, але не пізніше 60 календарних днів із першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому відбулася демобілізація.
Перевірка у ФОП, який мобілізований: чи може просити про перенесення термінів проведення планової або позапланової документальної перевірки у зв’язку з мобілізацією до лав Збройних сил України, хворобою тощо?
Податкова зазначає, що терміни проведення документальної планової або позапланової перевірки переносяться у зв’язку з втратою, пошкодженням, достроковим знищенням документів або вилученням документів правоохоронними та іншими органами, відсутністю платника податків за своїм місцезнаходженням. Інших випадків перенесення термінів проведення документальних планових або позапланових перевірок не передбачено.
Водночас за умови наявності поважних причин, як мобілізація до лав Збройних сил України, хвороба тощо, фізична особа — підприємець має право надіслати листа до органу ДПС із проханням перенесення строку документальної перевірки, виклавши причини неможливості її проведення.
Бажаєте бути в курсі найважливіших подій? Підписуйтесь на АНТИРЕЙД у соцмережах.
Обирайте, що вам зручніше:
- Телеграм t.me/antiraid
- Фейсбук facebook.com/antiraid
- Твіттер twitter.com/antiraid
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!