Впровадження антикорупційної стратегії 2021-2025 у земельній сфері: ключові моменти
Згідно з Річним звітом Європейської Комісії за 2024 рік, прогрес України у сфері боротьби з корупцією отримав позитивну оцінку. Проте, хоча й досягнуто значних результатів, зокрема у впровадженні антикорупційних механізмів і зміцненні ключових інституцій, перед країною залишаються важливі виклики, які потребують вирішення.
Прийняття Верховною Радою України Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки та затвердження Кабінетом Міністрів України Державної антикорупційної програми визначили ключові напрями реформування у сфері земельних відносин. Як виконується ця стратегія? Аналіз її виконання станом на кінець 2024 року виявив як низку досягнень, так і чимало прогалин. Про це повідомляє АНТИРЕЙД з посиланням на «Юридична Газета».
Проблема №1: Процедура формування земельних ділянок – ускладнена і супроводжується надмірною дискрецією.
Ця проблема, визначена у п.3.5.4. Антикорупційної стратегії, вирішена частково. Так, 28 квітня 2021 року прийнято Закон України №1423-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин”, яким передбачено спрощення процедури формування земельних ділянок, запровадження електронного документообігу у сфері землеустрою, інтегровано відомості про земельні ділянки до Державного земельного кадастру.
3 червня 2023 року набув чинності Закон України №2698-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізму регулювання земельних відносин”, який запроваджує автоматизовану систему формування земельних ділянок, електронну форму документації із землеустрою та спрощений порядок реєстрації земельних ділянок.
Підписуйтесь на наш Канал у Telegram та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook, щоб бути в курсі найважливіших подій.
Також прийнято Закон України №1423-IX від 28.04.2021, який передбачає запровадження електронної форми документації із землеустрою, створення єдиної системи для формування земельних ділянок та інтеграцію з Державним земельним кадастром.
Але є “але”: поки залишається невиконаним пп. 4 п. 3.5.4 Антикорупційної стратегії щодо забезпечення проведення інвентаризації земельних ділянок державної і комунальної форм власності, в тому числі сільськогосподарського призначення, та внесення отриманих за підсумками інвентаризації відомостей про них до Державного земельного кадастру.
Проблема №2: Процедура справляння земельного податку та передачі в оренду державних та комунальних земель супроводжується корупційними ризиками, обумовленими можливістю надання їх у користування за вартістю, нижчою за ринкову (пункт 3.5.5. Антикорупційної стратегії).
В цьому питанні спостерігаються певні досягнення: запроваджено пілотний проєкт із визначення розміру земельного податку на основі показників масової оцінки земель з урахуванням міжнародних стандартів оцінки майна для цілей оподаткування. Його мета – створення єдиної автоматизованої системи оцінки землі, яка буде інтегрована в Державний земельний кадастр. Вона дозволить автоматично визначати вартість кожної земельної ділянки та відповідно її коригувати, враховуючи зміни в статусі земель, межах, площах або наявності будівель.
Проте досі не внесено зміни до Податкового кодексу України та Закону України “Про оцінку земель” щодо встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної форм власності на основі їх ринкової вартості, хоча така необхідність очевидна і визначена Антикорупційною стратегією.
Проблема №3: Безоплатність процедури зміни цільового призначення земельних ділянок стимулює корупцію при прийнятті відповідних рішень.
Про це питання йдеться у пункті 3.5.6. Антикорупційної стратегії. І тут, на жаль, ситуація чи не найгірша: жодних змін щодо трансформації процедури безоплатної приватизації у інші форми державної соціальної підтримки не внесено.
Проблема№4: Відсутність процедури продажу земельних ділянок державної та комунальної форм власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) через електронні аукціони в умовах вільного обігу земель сільськогосподарського призначення.
Зазначена у пункті 3.5.7 Антикорупційної стратегії проблема вирішена лише частково. У 2021 році до ст. 134 Земельного кодексу було внесено зміни, які передбачають обов’язковий продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передачі їх у користування через електронні аукціони. Водночас п. 14(1) Перехідних положень Земельного кодексу зберігає законодавчу заборону на продаж земельних ділянок державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення. Це означає, що наразі законодавство дозволяє лише продаж права оренди таких земель.
Проте був і такий період, коли норми статті 134 Земельного Кодексу щодо можливості продажу права оренди не діяли. Так, у зв’язку з повномасштабним вторгненням рф на територію України на підставі Закону 2145-IX від 24 березня 2022 року проведення електронних торгів з передачі у користування земель сільськогосподарського призначення було зупинено. Заборону скасовано Законом 2698-IX від 19 жовтня 22 року.
Таким чином, на сьогодні дозволений лише продаж права оренди землі сільськогосподарського призначення державної чи комунальної власності, який відбувається через електронний аукціон у системі “Prozorro.Продажі”.
Проте, попри позитивні зміни, залишаються перешкоди, які ускладнюють процедуру передачі в користування земельних ділянок. Корупційні ризики виникають уже на етапі підготовки документації для проведення аукціону. Через відсутність чітко визначеного алгоритму дій і строків у законодавстві можливі порушення, затягування процесу підготовки документів чи голосування. Це ускладнює своєчасний доступ до земельних ресурсів і може спричиняти зловживання службовими повноваженнями та зростання спроб “неофіційних” шляхів вирішення питань. Тобто дана ситуація створює значні ризики для зловживань, що потребують негайного усунення.
Проблема №5: Безоплатна приватизація земель державної та комунальної власності є джерелом корупції у земельних відносинах (визначена у пункті 3.5.8 Антикорупційної стратегії).
Підписуйтесь на наш Канал у Telegram та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook, щоб бути в курсі найважливіших подій.
19 листопада 2022 року набрав чинності Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель”. Він вніс зміни до пп. 5, п. 27 розділу X Перехідні Положення Земельного кодексу України щодо безоплатної передачі земель державної, комунальної власності у приватну власність. Ця норма закону забороняє безоплатну передачу земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі та розроблення такої документації. Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об’єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.
Будь-які зміни щодо трансформації процедури безоплатної приватизації у інші форми державної соціальної підтримки не внесено.
Проблема №6: Надмірна концентрація повноважень у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику в галузі земельних відносин, спричиняє конфлікт інтересів та масові зловживання ( пункт 3.5.9 Антикорупційної стратегії).
У вирішенні цього питання є позитивні зрушення. Зокрема, йдеться про прийняття Закону України №1423-IX від 28.04.2021. Він передбачає передачу частини повноважень місцевим органам влади, створення окремих підрозділів для різних функцій та впровадження нової системи контролю. Такі зміни зменшують концентрацію влади в одному органі, покращують прозорість прийняття рішень та посилюють місцеве самоврядування у земельних питаннях.
Отже, аналіз виконання антикорупційних заходів у сфері земельних відносин показує, що більшість поставлених завдань реалізовані частково, проте такі важливі проблеми, як повна інвентаризація земель, трансформація механізму безоплатної приватизації та вдосконалення процедур оцінки земель, все ще чекають на вирішення. Для досягнення цілей Антикорупційної стратегії необхідно прискорити реалізацію запланованих реформ та посилити контроль за їх впровадженням.
Матеріал підготовлено юридичною компанією MORIS у рамках ініційованого Програмою USAID АГРО проєкту “Земля без корупції”. Думка авторів не обов’язково є офіційною точкою зору USAID чи Уряду СШA.
Бажаєте бути в курсі найважливіших подій? Підписуйтесь на АНТИРЕЙД у соцмережах.
Обирайте, що вам зручніше:
- Телеграм t.me/antiraid
- Фейсбук facebook.com/antiraid
- Твіттер twitter.com/antiraid
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!