Закон України “Про медіа”: зміни до реєстру суб’єктів у зв’язку зі зміною власності ліцензіата
31 березня 2023 року набув чинності Закон України «Про медіа», який є важливим етапом у проведенні медійної реформи та інтегрування українського законодавства в правове поле Європейського Союзу, адже ухвалення цього закону є однією з вимог для вступу України до ЄС.
Необхідно звернути увагу, що з прийняттям Закону України «Про медіа» втратили чинність Закон України «Про телебачення і радіомовлення», Закон України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», Закон України «Про інформаційні агентства», Закон України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення». Про це повідомляє АНТИРЕЙД з посиланням на «PRAVO».
Відповідно до преамбули Закону України «Про медіа» цей закон спрямований на забезпечення реалізації права на свободу вираження поглядів, права на отримання різнобічної, достовірної та оперативної інформації, на забезпечення плюралізму думок і вільного поширення інформації, на захист національних інтересів України та прав користувачів медіа-сервісів, регулювання діяльності у сфері медіа відповідно до принципів прозорості, справедливості та неупередженості, стимулювання конкурентного середовища, рівноправності і незалежності медіа та визначає правовий статус, порядок формування, діяльності та повноваження Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.
На сьогоднішній день, в умовах воєнного стану, дуже гостро постає питання прозорості відображення структури власності суб’єктів у сфері медіа (зокрема аудіовізуальних медіа), з огляду на що порядок внесення змін до реєстру суб’єктів у сфері медіа у зв’язку зі зміною структури власності ліцензіата наразі є вкрай актуальним.
Підписуйтесь на наш Канал у Telegram та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook, щоб бути в курсі найважливіших подій.
Положеннями статті 25 Закону України «Про медіа» унормовано, що структура власності суб’єкта у сфері медіа має бути прозорою.
Структура власності суб’єкта у сфері медіа є прозорою, якщо одночасно виконуються такі вимоги:
відомості про структуру власності суб’єкта у сфері медіа дають змогу встановити:
- усіх осіб, які мають пряму та/або опосередковану істотну участь в суб’єкті у сфері медіа або можливість значного або вирішального впливу на управління та/або діяльність суб’єкта у сфері медіа;
- усіх ключових учасників суб’єкта у сфері медіа та всіх ключових учасників усіх юридичних осіб у ланцюгу володіння корпоративними правами суб’єкта у сфері медіа;
- характер взаємозв’язків між зазначеними у цьому пункті особами;
- серед власників істотної участі у суб’єкті у сфері медіа на всіх рівнях структури власності відсутні трасти, крім випадку, якщо трастовий керуючий (комерційний агент, номінальний власник або номінальний утримувач) діє виключно в інтересах установника трасту, який заявляє себе як кінцевий бенефіціарний власник чи власник істотної участі суб’єкта у сфері медіа або контролює та керує трастом виключно в інтересах вигодонабувача (вигодоодержувача) або бенефіціара дискретного трасту, який заявляє себе таким;
- серед власників істотної участі у суб’єкті у сфері медіа на всіх рівнях структури власності відсутні юридичні особи, зареєстровані в офшорних зонах, перелік яких затверджений Кабінетом Міністрів України.
Не може бути суб’єктом у сфері медіа юридична особа, в якої структура власності є непрозорою відповідно до цього Закону.
У свою чергу, стаття 26 Закону України «Про медіа» визначає, що суб’єкти у сфері аудіовізуальних медіа та постачальники електронних комунікаційних послуг для потреб мовлення з використанням радіочастотного спектра, крім суб’єктів, які здійснюють діяльність як фізичні особи – підприємці, зобов’язані:
- у випадках, передбачених цим Законом, подавати до Національної ради відомості про структуру власності та оновлені відомості про структуру власності за формою, що встановлюється Національною радою;
- розміщувати актуальні відомості про структуру власності на своєму веб-сайті (за наявності).
Суб’єкти у сфері аудіовізуальних медіа та постачальники електронних комунікаційних послуг для потреб мовлення з використанням радіочастотного спектра зобов’язані не пізніше 10 червня року, що настає за звітним роком, подавати до Національної ради передбачену податковим законодавством України річну фінансову звітність у порядку та обсязі, що визначаються Національною радою;
не пізніше 10 червня року, що настає за звітним роком, подавати до Національної ради передбачену податковим законодавством України річну фінансову звітність у порядку та обсязі, що визначаються Національною радою.
Більше того, у разі якщо в структурі власності суб’єкта у сфері медіа, зазначеного у частині першій цієї статті, відбулися зміни кінцевого бенефіціарного власника, ключових учасників чи власників істотної участі, такий суб’єкт зобов’язаний впродовж 45 робочих днів з дня, коли відбулися відповідні зміни, подати до Національної ради заяву про внесення змін до Реєстру та оновлені відомості про структуру власності.
Відповідно до положень ч. 1. ст. 60 Закону України «Про медіа», у разі виникнення підстав, передбачених цією статтею, ліцензіат подає до Національної ради заяву про внесення змін до Реєстру за формою, встановленою рішенням Національної ради.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 60 Закону України «Про медіа», підставою для внесення змін до Реєстру є: зміна структури власності ліцензіата, внаслідок якої відбулися зміни кінцевого бенефіціарного власника, ключових учасників чи власників істотної участі.
Згідно ч. 4 ст. 60 Закону України «Про медіа», у разі виникнення підстав для внесення змін до Реєстру, передбачених пунктом 2 частини другої цієї статті, ліцензіат зобов’язаний впродовж 45 робочих днів з дня, коли відповідні зміни відбулися, подати до Національної ради заяву про внесення змін до Реєстру та оновлені відомості про структуру власності.
Таким чином, у разі виникнення змін структури власності ліцензіата (аудіовізуальне медіа), внаслідок якої відбулися зміни кінцевого бенефіціарного власника, ключових учасників чи власників істотної участі, ліцензіат зобов’язаний впродовж 45 робочих днів з дня, коли такі зміни відбулися, оновити свою структуру власності. Слід звернути увагу, що, зокрема, Законом України «Про телебачення і радіомовлення» було встановлено строк у 30 робочих днів для оновлення структури власності телерадіоорганізації.
Враховуючи, що розкриття структури власності компанії (аудіовізуального медіа) може зайняти значний обсяг часу, що обумовлюється складною та розгалуженою внутрішньою системою пов’язаності осіб та характером впливу учасників на управління такої компанії, то збільшення законодавцем у Законі України «Про медіа» строку на оновлення відомостей про структуру власності є позитивною зміною.
З прийняттям Закону України «Про медіа» механізм подання заяв для ліцензування суб’єктів у сфері медіа (зокрема аудіовізуального медіа) регулюється Порядком подання до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення заяв щодо ліцензування суб’єктів у сфері медіа (затверджений Рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 18.05.2023 року № 350).
Так, відповідно абз. 2 п. 10 Порядку подання до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення заяв щодо ліцензування суб’єктів у сфері медіа (затверджений Рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 18.05.2023 року № 350), до заяви, у разі реорганізації ліцензіата, додаються документи, які підтверджують правонаступництво, або їх нотаріально засвідчені копії. У разі зміни структури власності ліцензіата, внаслідок якої відбулися зміни кінцевого бенефіціарного власника, ключових учасників чи власників істотної участі, – оновлені відомості про структуру власності. Якщо змінилися технічні характеристики чи територія покриття каналу мовлення або каналу ефірної багатоканальної електронної комунікаційної мережі (у тому числі місцезнаходження чи потужності передавачів, території поширення каналу або частоти мовлення) – копія розрахунку електромагнітної сумісності для радіообладнання мовлення Українського державного центру радіочастот.
Форми відомостей про кінцевих бенефіціарних власників, власників істотної участі, ключових учасників затвердженні Рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 18.05.2023 року № 355.
Отже, на теперішній час, суб’єкт у сфері медіа (зокрема аудіовізуальне медіа), у разі виникнення змін структури власності ліцензіата, внаслідок якої відбулися зміни кінцевого бенефіціарного власника, ключових учасників чи власників істотної участі, має подати до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення:
Заяву про внесення змін до Реєстру суб’єктів у сфері медіа щодо ліцензіата та умов ліцензії (Додаток 5 до Порядку подання до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення заяв щодо ліцензування суб’єктів у сфері медіа (пункт 3 Порядку);
Документи, що підтверджують зміни до ліцензії, передбачені пунктом 10 Порядку подання до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення заяв щодо ліцензування суб’єктів у сфері медіа (наприклад, договір, на підставі якого було змінено власників (ка) ліцензіата);
ФОРМА № 1 «Відомості про кінцевих бенефіціарних власників, власників істотної участі, ключових учасників» (Затверджено Рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення 18.05.2023 № 355);
ФОРМА № 2 «Схематичне зображення структури власності суб’єкта у сфері медіа» (Затверджено Рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення 18.05.2023 № 355);
ФОРМА № 3 «Відомості про зміни у структурі власності» (Затверджено Рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення 18.05.2023 № 355).
Необхідно також акцентувати увагу, що відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про медіа», суб’єкт у сфері медіа, має розмістити актуальні відомості про структуру власності на своєму веб-сайті.
Доцільно звернути увагу, що до прийняття Закону України «Про медіа» процедуру подання телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення інформації про структуру власності було визначено Порядком подання телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги інформації про структуру власності (Затверджено Рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення 21 січня 2016 року № 2).
Згідно п. 1 роз. ІІІ Порядку подання телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги інформації про структуру власності, Заявник разом із заявою про видачу (продовження) ліцензії або переоформлення ліцензії у зв’язку зі зміною відомостей про прямого власника (співвласників) та/або кінцевого бенефіціарного власника (контролера) подає до Національної ради:
схематичне зображення структури власності суб’єкта інформаційної діяльності, складене відповідно до пункту 3 розділу II цього Порядку, за зразком, наведеним у додатку до цього Порядку;
відомості про власників істотної участі, складені за визначеною формою № 2;
відомості про пов’язаних осіб, складені за визначеною формою № 3;
відомості про зміни у структурі власності за поточний рік, складені за визначеною формою № 4;
відомості про кінцевих бенефіціарних власників, складені за визначеною формою №5;
відомості про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру кінцевого бенефіціарного власника за рік, який передує даті звернення із заявою, за формою податкової декларації про майновий стан і доходи, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року № 859, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26 жовтня 2015 року за № 1298/27743 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 25 квітня 2019 року № 177).
Тобто, до прийняття Закону України «Про медіа» суб’єкт у сфері медіа (аудіовізуальне медіа), окрім відомостей про зміну у структурі власності, повинен був подавати до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення відомості про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру (податкову декларацію про майновий стан і доходи) кінцевого бенефіціарного власника за рік, який передує даті звернення. Наразі ж такої вимого законодавством не встановлено.
Підписуйтесь на наш Канал у Telegram та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook, щоб бути в курсі найважливіших подій.
Вважаємо, що відсутність, на сьогоднішній день, необхідності подачі податкової декларації про майновий стан і доходи кінцевого бенефіціарного власника суб’єкта у сфері медіа (аудіовізуального медіа) спрощує процедуру внесення змін до Реєстру суб’єктів у сфері медіа у зв’язку зі змінами структури власності ліцензіата, однак може негативно відобразитися на прозорості такої структури.
Висновки
Прийняття Закону України «Про медіа» загалом повинно позитивно вплинути на регулювання медійної індустрії в Україні та поглибити інтеграційні процеси українського законодавства та законодавства Європейського Союзу.
Після прийняття вказаного вище закону було спрощено процедуру внесення змін до Реєстру суб’єктів у сфері медіа у зв’язку зі змінами структури власності ліцензіата (зокрема аудіовізуального медіа), однак вважаємо, що з подальшим впровадженням та реалізацією медіареформи відповідна процедура може бути доопрацьована з метою забезпечення реальної прозорості відображення структури власності суб’єкта медіа та його пов’язаних осіб. Адже в період воєнного стану інформаційна безпека країни є одним із ключових елементів забезпечення загальної безпеки громадян, а тому є недопустимим здійснення контролю над суб’єктами медіа (зокрема аудіовізуальними медіа) представниками країни-агресора.
Бажаєте бути в курсі найважливіших подій? Підписуйтесь на АНТИРЕЙД у соцмережах.
Обирайте, що вам зручніше:
- Телеграм t.me/antiraid
- Фейсбук facebook.com/antiraid
- Твіттер twitter.com/antiraid
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!