За отменой мокрых печатей должна следовать электронная подпись — Кравец

Мокрые печати на документах уже с 19 июля станут не обязательными. В среду в «Голосе Украины» был опубликован соответствующий закон и через три месяца он вступит в силу.

В законе, в частности, указано, что печать «не может быть обязательным реквизитом документа, который подается от имени субъекта хозяйствования в органы государственной власти». И государственным органам запрещается требовать, чтобы эти печати были на документах.
 
За такие требования вводится административная ответственность. Штрафы составят от 50 до 100 не облагаемых минимумов доходов граждан (850 — 1700 гривен). Соответствующий закон Верховная Рада приняла 23 марта.
 
Нововведения, касающиеся мокрых печатей, прокомментировал в эфире радиостанции Голос Столицы юрист, старший партнер адвокатской компании «Кравец и партнеры» Ростислав Кравец.
 
Як ви сприймаєте скасування печаток на документах?
 
— Це вже давно потрібно було зробити, тому що світова практика застосування печаток вже давно відійшла від цього і в Україні це пережиток СРСР — наявність печаток у суб’єктів господарювання. Однак у самому законі, який був прийнятий, є нюанси, а саме застосування печаток суб’єктами публічного права. Ці суб’єкти — це державні органи чи інші публічні суб’єкти та місцеві адміністрації, які все ж таки продовжують мати при собі печатки. В законі зазначено це досить поверхнево, що вони мають право не ставити печатки у разі їх відсутності. А яким саме чином встановити чи є у них печатка, чи немає, це жодним реєстром не передбачено. Приймаючи такий закон, треба було відміняти всі печатки, в тому числі і державних органів. Також треба чітко зазначити, в яких суб’єктах публічного права повинні бути печатки. Всі інші можуть не використовувати. 

З однієї сторони, це має спростити роботу, з іншої сторони, це збільшить можливості підробки документів.
 
— Не зовсім так, тому що реєстри юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців відкриті. Коли особа, яка надає якусь послугу і укладає договір, підписує чи видає довіреність, будь-який орган чи особа можуть подивитись в цей реєстр і перевірити чи дійсно ця особа уповноважена від імені юридичної особи підписувати. Це все відкрита інформація, тобто проблем тут немає. Як могли підробити і підпис, так могли підробити і печатку, тобто тут проблеми такої суттєвої я не бачу.
 
Кому скасування обов’язків спростить життя?
 
— Фактично це спростить життя суб’єктам господарювання. Не потрібно мати печатку, є досить велика кількість проблем, коли, наприклад, приходять з обшуком до суб’єкта господарювання та забирають статутні документи, хоча це не зазначено в ухвалі суду та забирають печатку. Вони не можуть скласти декларацію, а також подати декларації до податкових органів. Це є проблемою для юридичних осіб. Тому наявність печатки значно спрощує роботу і зменшує ризики певного тиску на юридичних осіб.
 
Наскільки поширений електронний підпис?
 
— Це досить великий крок вперед, однак не всі органи державної влади їх підтримують. Досить зручно здавати ті ж декларації, звітність податкову за допомогою електронного підпису. Також передбачена можливість підпису і електронних листів. Однак, у зв’язку з тим, що це не зовсім поширено, воно не використовується, хоча, на мій погляд, це потрібно впроваджувати вже давно. На разі державі потрібно додати зусиль для поширення електронного підпису документів. Як показує досвід, електронний підпис ще жодного разу не був підроблений ні в Україні, ні в світі.
 
А що юридично надійніще?
 
— Надійніше, звичайно, щоб безпосередньо була та особа, яка підписувала і вона підтвердила свій підпис. Це надійніше. Але могли бути викрадення цього електронного ключа і підпису. Це покладається безпосередньо на одну особу. Є відповідний пароль.
 
Зараз деякі візові центри вимагають наявності мокрої печатки, яку відмовляються ставити в банках. Хто правий в цій ситуації?
 
— На сьогоднішній день цим законом скасовується наявність печатки у суб’єктів господарювання. Банки є суб’єктами господарювання, навіть державний банк. Тому наявність такої печатки вже не є обов’язковою і будь-які довідки, які видає банк, фактично не обов’язково повинні мати цю печатку. Тобто вона може бути, а може її не бути. Відповідно до вимог самого закону вимагати наявність такої печатки не можуть ні візовий центр, ні будь-які інші установи та організації.

Голос Столицы

Бажаєте бути в курсі найважливіших подій? Підписуйтесь на АНТИРЕЙД у соцмережах.
Обирайте, що вам зручніше:
- Телеграм t.me/antiraid
- Фейсбук facebook.com/antiraid
- Твіттер twitter.com/antiraid

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *